Bericht vanuit Bagan - Reisverslag uit Gorinchem, Nederland van cobyvanopstal - WaarBenJij.nu Bericht vanuit Bagan - Reisverslag uit Gorinchem, Nederland van cobyvanopstal - WaarBenJij.nu

Bericht vanuit Bagan

Door: Coby

Blijf op de hoogte en volg

26 November 2013 | Nederland, Gorinchem

Leuk al jullie reacties op mijn vorig verslag. Vanuit Yangon zijn we naar de Gouden Rots gegaan. Daar aangekomen was het ontzettend druk. Het bleek Boeddha dag te zijn. Honderden Birmezen liepen rond. Honderden kaarsjes aangestoken. En de Gouden Rots zal in de toekomst de andere kant opvallen omdat er zoveel bladgoud geplakt wordt aan maar een kant. De locale sliepen op de tegels, sommige een matje, de meeste een dikke muts op en sjaal. Het is hier winter, 30 graden.
In Kalaw hebben we een dagtocht in de bergen gemaakt. 20 km. Het was leuk om weer bij mister Muddy te zijn, zijn uitzicht is geweldig, kleurrijke bloemen, sinaasappels vers uit zijn tuin.
De dag erop was de 2daagse trekking. Een flinke klim en slapen in het klooster. De monnik kende mij nog. Om 21.00 uur lagen we al op onze matjes. In 3 dagen flink de beenspieren gebruikt.
Het was wel heel heet.
Onderweg de dorpjes gezien, natuurlijk lopen niet alle locale meer in hun traditionele kleding. En ze wonen niet meer met 9families in een longhuis, maar in rieten of stenen huisjes.
Aansluitend door naar Nyaungshwe oftewel Inlemeer. Waar we het Balloon festival zullen zien. Grote ballonnen van papier worden verhit met lucht via fakkels die in benzine gedoopt worden. Het schijnt een prachtgezicht te zijn. Ja ik zeg schijnt.
Want ik heb het niet gezien. Iemand van de groep had in zeer korte tijd koorts dat het schrikwekkende was. Het ziekenhuis was een uur verderop. Daar gingen we: de toerist politie voorop, zwaailichten aan.
Het viel gelukkig mee, al moest de patiënt wel een nacht in het ziekenhuis blijven.
De foto's van de ballonnen waren prachtig. Al vonden sommige het wel eng, de ballonnen vallen regelmatig naar beneden, en kunnen in het publiek komen. Later hoorde ik dat er gemiddeld 10 tot 15 mensen om het leven komen door de brandende ballon die snel neerstort. Maar ook het vuurwerk wat onder de ballon hangt gaat soms af een paar meter boven de grond. Een van de vuurpijlen had de zijkant van een bus beschadigd.
Gelukkig heb ik wel met een gedeelte van de groep met Eem boot op het Inlemeer gevaren, heerlijk vindt ik dat.
Vanuit de volgende plaats Mandalay hebben we een paar uitstapjes gemaakt, naar de vroegere hoofdsteden. In een rijtuigje, heerlijk. De oude Engelse tijden herleven. De tijd heeft hier stil gestaan.
Ook naar de indrukwekkende U Bein brug, een 1200 meter lange teakhouten brug. In een bootje is de zonsondergang echt geweldig.
Helaas waren er geen bootjes. Die waren alle 46 al gereserveerd. Er kunnen 5 mensen in een boot, maar nu zaten er 2 toeristen per boot met een glas champagne in hun hand.
De eerste keer dat ik het stijgende toerisme daadwerkelijk merk.
De treinreis was super, nieuw voor mij. De wagons schudde heen en weer, wij zaten in de goede klasse, maar haha, mijn stoel was bijna een ligstoel. De rugleuning was kapot. De lokale klasse had houten stoelen, de Birmezen zaten ook op de grond. Het was een leuke ervaring.
Twee dagen geleden de boottocht van Mandalay naar Bagan, een heerlijke tocht. De zon scheen.
Samen met Paula ( want er is ook een Nederlandse Koning Aap groep) mijn collega als eerste van boord zodat we de entree kaartjes voor dit gebied (15 dollar) konden kopen. Er zitten meerdere toeristen aan boord en de rij kan lang duren.
En nu, nu zit ik in de tuin van mijn hotel. Gisteren met 6 paardenkarretjes door het 42 vierkante km gebied gereden. De 4400 tempels, kloosters en pagoda's zijn indrukwekkend. We hebben er uiteraard maar een paar gezien. De meeste uit de 9de en 11de eeuw. Muurschilderingen, fresco's. Indrukwekkend. Vandaag heb ik een uurtje voor mijzelf genomen en bij Het hotel van mijn collega Paula in het zwembad gelegen.
Morgen een lange rit van 10 uur. Ik probeer nog een verslag te maken, maar reageer, want ik kan jullie reacties op mijn mobiel lezen.
Heel veel liefs Coby.xx

  • 26 November 2013 - 12:10

    Ria:

    He lieverd.
    Wat een mooi verhaal heerlijk om te lezen,,en langer dan de vorige.hihi
    Je maak nogal wat mee Co,,op je reis.maar vooral de temperatuur is super bij jou,,
    heerlijk,,,hier zeker frisser..
    Dat zal een verandering zijn voor jou...
    Ik ben nu in jou huis,,met de dogs,,,jou koelkast is weer schoon en ontdooit,,klaar voor gebruik lieverd,,
    Dan zal ik hem nog wat vullen voor je thuis komt,,zodat je niet meteen naar de winkel hoeft te rennen..
    Nog wat stoffen en boenen,,lekker fris..
    Ben bij mij thuis aan het behangen,,leuk hoor,,je ziet het wel.
    Goed idee Co lootjes trekken voor de kerst,,kids vinden het ook leuk..
    Nou veel liefs co,,tot je volgende verhaal..htadmet.xxxxxx
    En pootjes van de dogs

  • 26 November 2013 - 12:13

    Ria:

    OOh ja ;;;; een bakkie thee drinken Marjan..
    Laat maar weten wanneer,,gezellig.xx

  • 26 November 2013 - 13:40

    Jolanda:

    Als ik dit lees beleef ik alles weer opnieuw.
    Mijn schoen niet gevonden bij de Gouden Rots?
    Geniet er nog van, het is zo voorbij.
    Groetjes

  • 26 November 2013 - 15:24

    Piet:

    Lo Co,

    Wow wat een verhalen zeg. tWordt tijd dat we maar eens mee gaan
    en met eigen ogen kunnen ervaren wat jij allemaal beschrijft.

    Geniet daar en blijf vooral nog veel schrijven hier!

    ciao cara,


    P

  • 26 November 2013 - 18:41

    Truus:

    O Coby, ik zie het helemaal weer voor me.
    De "pindarots" met bladgoud, Mandalay,en de prachtige brug. Balen zeg, van die bootjes!
    Ook het klooster kan ik me nog goed herinneren, ik heb er nog een bijnaam aan overgehouden haha.
    Bagan blijft prachtig. Heb je trouwens het poppentheater van Aughn (of hoe schrijf je dat?)? Dat was toch wel een hoogtepunt in de reis...
    Geniet nog lekker, ook straks aan het strand. Enne...goed opletten op er nog een verkoopster loopt die tassen van babanenblad verkoopt ;-) Veel plezier nog!
    Hartelijkevgroet, Truus

  • 26 November 2013 - 19:07

    Maaike:

    Hoi Coby,
    Je heb weer heel veel gezien, ben benieuwd naar de foto's, of heb je geen tijd gehad om ze te maken.?????? Geniet nog even van alle moois want hier is er weinig veranderd.Sinterklaas is in het land en de zwarte Pieten zijn er weer en de kerstman staat ook al te dringen. Dus uitrusten is er hier ook niet bij.Veel liefs en tot ziensXXXXXX.



  • 27 November 2013 - 10:38

    Nel:

    lieve co
    het klinkt allemaal weer fantastisch
    ik had echt eerder naar myanmar moeten gaan :(
    nu wordt het te duur en te druk voor mij
    maar ik kijk uit naar je foto's
    veel plezier nog!
    hoop dat je een leuke mensen in de groep hebt
    die niet te vaak ziek worden
    xxx nel

  • 27 November 2013 - 12:50

    May:

    Heej coby,
    Ben je weer lekker aan t werk/genieten. Wij ook zitten in Australië maar geen reisverslag van ons.
    Veel plezier en groetjes may en truus

  • 27 November 2013 - 19:22

    Marion:

    Hoi Coby,
    Jouw verslag herinnert me aan onze mooie reis door Birma. Jammer dat je tijdens het ballonfestival met iemand van de groep naar het ziekenhuis moest, maar.......gelukkig zijn er de foto's nog :-)
    Zijn jullie ook met de open truck naar de Gouden Rots gegaan? Goed te horen dat je geniet van alles en dat je een mede-reisbegeleidster hebt waarmee je af en toe kunt kletsen. Nog een leuke tijd en een goede terugreis. Lieve groetjes Marion.

  • 27 November 2013 - 22:46

    Jeanjacques:

    Heeee laoban, heerlijk verslag weer; dank!
    Mail lezen op je mobieltje in Birma... Waar is die poste-restante tijd toch gebleven...
    Geniet maar weer lekker, en maak mooie foto's! Tot gauw, jj

  • 19 April 2014 - 13:41

    Pim Van Santen:

    Hoi !

    Da's lang geleden! Leuk om te zien dat je het goed gaat en dat je het zo naar je zin hebt. Genieten zolang het maar kan, een goed plan hoor.
    Je naam schoot me zomaar te binnen vandaag, geen idee hoe dat kwam maar ik heb je in ieder geval gevonden. Zal je niet lastig vallen met meer mail want het zal niet gemakkelijk zijn daar in de bush om alles te ontvangen. Ik kijk wel of ik nog iets van je verneem, zou het wel leuk vinden, dat wel !

    Groetjes,
    Pim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Gorinchem

Nog 2 nachten slapen in NL

Een jaar geleden was mijn laatste bericht.
Het is weer zover: ik mag weer op pad voor Koning Aap. Ik had een prachtige reis: India en Nepal, maar helaas door te weinig deelnemers gaat die niet door en heb ik Myanmar gekregen.
Ja ik weet het, de zoveelste keer die kant op.
Zeker nu het toerisme met 500% is toegenomen zal het toch anders zijn.
Ik ga met Aap Belgie, de meeste deelnemers zijn Vlaams op 3 Hollanders na, die twee jaar geleden ook in mijn groep zaten (India reis 2011)
Vandaag zondag 3 novermber nog echt samen met Ria genoten van het prachtige Nederlandse herfst weer, de blauwe luchten waar zo nu en dan regen uit kwam. Het onweerde. Maar ook een prachtige regenboog gezien waarbij beide kanten de grond raakten.
Helemaal speciaal was de plek: het kerkhof waar mijn ma en pa liggen. Het moest zo zijn.
Twee zwanen in het gras naast het kerkhof en een reiger vloog over het graf.
Mooi afscheid om binnen 48 uur weer op een ander gedeelte van deze prachtige aardbol te zijn.
Uiteraard prober ik daar waar mogelijk jullie weer op de hoogte te houden.
Er zit een nieuwe treinreis in en ik ga het Air Baloon festival meemaken. Dit heb ik ook nog nooit gezien in Myanmar.
Mijn college Paula begeleid een Nederlandse groep.
We hebben al contact (zij zat in Nepal en nu in Bangkok) en we hebben veel verschillende hotels.

Wat ook belangrijk is: ik weet al welke reis ik in 2014 ga begeleiden. Nu zorgen dat er minimaal acht rezigers/sters opkomen.
Vertrek 10 oktober 2014 een 31 daagse reis ( INC) naar India.
Delhi, een national park, wereld beroemde tempels over vrouwen en erotiek (o lala) , een plaatsje waar we eerbetoon geven aan Shiva, kleurrijke bazaars, eeuwenoude Islamitische monumenten bezoeken, maar ook strand, om te eindigen in Mumbai, de snelst groeiende stad van India.
(Kan ik eindelijk je ouders bezoeken Glynis Ann, de vorige keer niet mogelijk door de bomaanslagen)
Jo, Rowan, Evelyn, Nel en anderen: niets voor jullie, deze prachtige reis?

Ik hou het hierbij, de tas is nog niet volledig gepakt, de hondjes moeten uit, de kachel staat aan en studio sport begint zo.

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes en xxxx van mij, Coby.

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2015

Heerlijk weer in China

26 November 2013

Bericht vanuit Bagan

22 November 2013

Lukt dit bericht

03 November 2013

Nog 2 nachtjes slapen
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1505
Totaal aantal bezoekers 121129

Voorgaande reizen:

07 November 2015 - 08 November 2015

Bijna thuis

08 Oktober 2015 - 08 November 2015

Bijna thuis

22 Oktober 2015 - 22 Oktober 2015

17 uur in de trein

05 November 2013 - 04 December 2013

Nog 2 nachten slapen in NL

04 Oktober 2012 - 04 November 2012

Myanmar

17 Oktober 2012 - 17 Oktober 2012

Oh wat is dit toch een geweldig land

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

Coby gaat definitief op pad naar Myanmar

Landen bezocht: