In een rijtuigie!! - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van cobyvanopstal - WaarBenJij.nu In een rijtuigie!! - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van cobyvanopstal - WaarBenJij.nu

In een rijtuigie!!

Door: cobyvanopstal.waarbenjij.nu

25 November 2010 | Myanmar, Bagan

In een rijtuigie en maar kijken naar de kont van het paard.

Dat was het vandaag.
Rond 8 uur vertrokken met een paardekarretje, met ons 3tjes, Milou, Lia en ik erin.
Een stukje asfalt, een zandweg, langs de oude pagoda's, tempels, kloosters ed.
Niets goud gekleurd door de verf, maar van puur steen.
Ruines, opgeknapt door unesco, andere weer niet.
De aardbeving in 1975 heeft hier veel vernield.
Maar van de meer dan 4000 tempels zijn er meer dan 2000 over.
Fresco's, soms gaat er een deur open, grote sloten, de sleutel draaid om.
Overal staan er verkopers/verkoopsters met beelden ven hout of steen,petjes,boeddha's,
schilderijen.
Ik had wat ruilmateriaal mee (dank je wel Maaike) parfum,creme ed.
Op een gegeven moment kwam een verkoopster mij met haar man achterna op de brommer.
We kwamen er niet uit qua ruil of bijbetaling, maar vele uren later was ze er weer.
Allebei lachen en de ruil was gedaan.
Allebei tevree.

We kunnen uren discussieren over de vrolijkheid en de eeuwige smile van de mensen uit Myanmar.
Zijn ze onderdrukt??
Is het nep/gemaakt?
Soe Moe, iemand die ik al jaren ken, zei dat er naast het leger nu ook sinds de verkiezingen mensen in de regering zitten die wel wat te vertellen hebben. Bewust gekozen zijn en hun mening durven te geven en dat het nu ook mogelijk is.
De Birmeesen praten er wel over!!
En vanavond in het restaurant zag ik een foto van " Sonja" hangen.

Waar ik mij over verbaas, ik zeg het nog maar eens, dat ook hier mensen mij herkennen.
Na 6 jaar, ongelooflijk.
In mijn longi, vandaag mijn gezicht vol tanaka (poeder van de boomstam vermengd met water wat met gebruikt tegen de zon).
De locals en paardenman zeiden, nu alleen je haarkleur nog dan ben je een van ons.

Kortom, weer een leuke dag.

Net een massage, zonder olie op mijn huid, gewoon wat knijp en kneedwerk, maar toch relaxt, een uur op mijn eigen kamer voor 4 dollar.

Morgen weer ontbijt op het dak (oh wat erg) en weer een dag op pad met het paard Clea.
Joshua, 2 mensen uit mijn groep hebben een paard wat Momo heet!

Allemaal bedankt voor het reageren.

Maaike lief dat je bij Ria en het huis bent geweest.
Marjan super dat mijn werkbakje leeg blijft, enne voor je het weet ben ik terug.
Wivine veel plezier met 25 jarig bestaan.
Lieverd, sterkte met het laminaat, kom snel kijken, hihi.
Love you. HTADMET.
Gaat goed met GOEM.XX

Liefs allmaal, tot morgen.
XX Coby.

Tot morgen

• 25 November 2010 - 16:20

Maaike En Pa:

Hoi Coby, vandaag is je vader bij Ria wezen kijken en gelijk een rol met papier gebracht. Dat kan Ria op de grond leggen als ze gaat schilderen. Nu het word erg mooi, maar wel veel werk. Hier is alles nog steeds oke. Het is wel kouder aan het worden, en dat is even wennen. We zijn nog steeds aan het ruimen, dus als je thuiskomt kan je weer rommel meenemen (grapje). Nu Coby veel plezier en kijk uit met verbranden. Veel liefs XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

• 25 November 2010 - 16:22

Piet:

Eejj Co,

Je blijft heerlijk genieten, wij ook, van jouw stories, geweldig!

HvmlN

W&P

• 25 November 2010 - 22:20

Wivine Vervaeke:

Vanavond de laatste aflevering gezien van Wildcar Myanmar.
    Het was een prachtige serie en natuurlijk van extra betekenis nu jij er bent.
    Ramsey zei:"het volk s gezond, de regering niet."
    Maar nu komt de vraag want je bent nu al even daar in dat land: zegt de naam Sitagu Sayadaw je wat?

• 26 November 2010 - 08:18

Latex Vrouw:

Goedemorgen lieverd.
    Klaar om naar mijn huisje te gaan,en te gaan klussen. Boven de muren,eerst alles voorgelijmd,daarna alles gewit.
    Samen met Robin,wat werk ze hard Co,geweldig.
    Morgen laminaat leggen,vandaag halen.
    Dan beneden aan de gang,en de trap.
    Genoeg te doen,maar heel leuk.
    Frank laat veel de hondjes uit,en help ook mee,daar waar hij kan.
    Gisteren tot 22.00uur doorgewerkt,moe maar voldaan.
    Nog wat nieuws uit de krant:Kabinet schrapt wet,Krant mag op overnamepad.
    Schooldirecteur,geschorst om kinderporno.
    Bonen en pasta beste remedie om af te vallen.
    Toneelring voor Ariane Schluter.FC Twente verder dan Ajax.
    Lieverd veel plezier in je rijtuigie.
    Hou van je ,htadmetxxx.mis je.

• 26 November 2010 - 09:53

Eva:

He Cobytje, dat heb je slim gedaan. Jij lekker aan de massage en je laten rondrijden door Bagan, en Ria is druk aan het klussen ;-)
    Het begint te korten voor je, geniet er nog maar volop van !
    Ikzelf ga volgende week naar Delhi, 2 weken vrijwilligerswerk doen in een weeshuis. Spannend !
    tot later ...doeeiiiiiiiiiiiiiiii

• 26 November 2010 - 10:24

Grada:

He Coby!
    Wat een geweldige verhalen toch weer en zo leuk om weer te horen!
    Mocht je op je reis nog leuke vilt artikelen tegenkomen.....sinds vandaag (!)heb ik mijn eigen bedrijf en ruimte in vilt en wol en net de sleutel gehaald.Ik kan mijn geluk niet op,een wens van jaren gaat in vervulling.Heerlijk spin lessen verzorgen en viltworkshops.
    Geniet jij nog heerlijk en niet te veel verbranden,he!Hier vriest het nog en de eend wilde maar amper starten(ja, ik rij hem nog steeds)
    Dikke knuf en tot snel mails weer,
    XXX Gra,Pe en Djinda.

Verslag uit: Myanmar, Bagan

Coby gaat definitief op pad naar Myanmar

Hallo lieve allemaal,

De Birmeese ambassade in Brussel geeft mondjes maat visa af, het is niet Aap.
Om een visum te krijgen moet het nu ineens met een grijs witte achtergrond, geen pasfoto's meer, maar op een CDrom in een bepaalde grote aan Gb.
Het is een spelletje.

Ik kreeg gister mijn paspoort met,jawel mijn visum erin.

Dan gaat het ineens snel, pakken, nog ff de stad in,mijn pa en Maaike gedag zoenen,morgen zo'n 13 uur in de eerste vlucht en bijna 3 uur in de tweede vlucht.
Maar dan ben ik er ook en het is gemiddeld 30 graden.
Maar ook nog een beetje regen hoor!!

Totaal hebben 4 mensen uit mijn groep nog geen visum.
Een mooi voorbeeld hoe de ambassade te werk gaat,waarom de ene wel en de ander niet??

Ik heb nu wel heel veel zin om te vertrekken.
Ria (al 2 jaar hoor Martin, haar dochter zit bij je vrouw in de klas)blijft achter met kids en de honden.

Ik ga daar waar mogelijk jullie op de hoogte houden van alles wat er gaat gebeuren.

De laatste keer heb ik ook meer gezien in Myanmar dan een doorsnee toerist omdat ik toen met een journalist optrok.

Ik blijf het zeggen; houden jullie mij ook op de hoogte van jullie avonturen of de voetbaluitslagen, de politiek, wat gebeurd er in Gorinchem ed.

Vele groetjes en kus van mij,
Coby.xx